Computational Thinking for Youth and Adults Education: model, principles, activities and lessons learned
Resumo
Palavras-chave
Texto completo:
PDF (English)Referências
Baranauskas, M. C. C. (2014). Social awareness in HCI. Interactions, 21(4), 66-69. doi: 10.1145/2621933 [GS Search]
Barr, V., & Stephenson, C. (2011). Bringing computational thinking to K-12: What is involved and what is the role of the computer science education community?. Acm Inroads, 2(1), 48-54. doi: 10.1145/1929887.1929905 [GS Search]
Best, J. W., & Kahn, J. V. (2016). Research in education. Pearson Education India. [GS Search]
Carbajal, M. L., & Baranauskas, C. (2019). Involving Users and Creating Symbols for Tangible Programming: A Case Study with TaPrEC. Journal on Computational Thinking (JCThink), 3(1), 65. doi: 10.14210/jcthink.v3.n1.p65 [GS Search]
Costa, B. V. B. (2014). Pensamento computacional na Educação de Jovens e Adultos: um estudo de caso utilizando dispositivos móveis. Monografia. Universidade de Brasília, Instituto de Exatas, Departamento de Ciência da Computação. Brasília/DF. [GS Search]
DiSalvo, B., Yip, J., Bonsignore, E., & Carl, D. (2017). Participatory design for learning (pp. 3-6). Routledge. [GS Search]
Feitosa, S. C. S. (1999). Método Paulo Freire-Princípios e Práticas de uma Concepção Popular de Educação. [GS Search]
Freire, P. (1997). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra
Li, Y., Schoenfeld, A. H., diSessa, A. A., Graesser, A. C., Benson, L. C., English, L. D., & Duschl, R. A. (2020). Computational thinking is more about thinking than computing. Journal for STEM Education Research,3, 1–18. doi: 10.1007/s41979-020-00030-2 [GS Search]
Mendoza, Y. L. M., & Baranauskas, M. C. C. (2020). Evaluating the Socioenactive Experience with a Tangible Tabletop Installation: A Case Study. In Iberoamerican Workshop on Human-Computer Interaction (pp. 126-135). Springer, Cham. doi: 10.1007/978-3-030-66919-5_13 [GS Search]
Moreira, E. A., Dos Reis, J. C., & Baranauskas, M. C. C. (2019). Artefatos Tangíveis e a Avaliação de Estados Afetivos por Crianças. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(01), 58. doi: 10.5753/rbie.2019.27.01.58 [GS Search]
Nardelli, E. (2019). Do we really need computational thinking?. Communications of the ACM, 62(2), 32-35. doi: 10.1145/3231587 [GS Search]
Neri, M. (2009). Motivos da evasão escolar.Brasília: Fundação Getúlio Vargas, 1–34.
Nicastro, F., Baranauskas, M. C. C., & da Silva Torres, R. (2018). A Methodology to Conduct Computational Thinking Activities in Children's Educational Context. In CSEDU (2) (pp. 309-316). doi: 10.5220/0006808803090316 [GS Search]
Ortiz, J. S. B., & Raabe, A. (2016). Pensamento computacional na educação de jovens e adultos: Lições aprendidas. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 5, p. 1087). doi: 10.5753/cbie.wcbie.2016.1087 [GS Search]
Ortiz, J. S. B. (2019). Pensamento Computacional e Educação de Jovens e Adultos: na direção de um modelo socialmente consciente. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Informática - Universidade Federal do Paraná, UFPR. Curitiba/PR. [GS Search]
Ortiz, J. S. B., Oliveira, C. M., & Pereira, R. (2019). Teaching computational thinking: are we considering students’ socio-cultural context. Journal on Computational Thinking-(JCThink), 3(1), 3-18. doi: 10.14210/jcthink.v3.n1.p3 [GS Search]
Ortiz, J. S. B., & Pereira, R. (2019). Atuando na Educação de Jovens e Adultos: nove princípios para guiar a prática. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 8, p. 437). doi: 10.5753/cbie.wcbie.2019.437 [GS Search]
Ortiz, J. S. B., & Pereira, R. (2019). Ten years of initiatives to promote computational thinking: A systematic mapping study. Journal on Computational Thinking-(JCThink), 3(1), 95-110. doi: 10.14210/jcthink.v3.n1.p95 [GS Search]
Ortiz, J. S. B., & Pereira, R. (2020). Computational Thinking for Youth and Adults Education: Towards a Socially Aware Model. In Anais dos Workshops do IX Congresso Brasileiro de Informática na Educação (pp. 52-61). doi: 10.5753/cbie.wcbie.2020.52 [GS Search]
Panaggio, B. Z., Carbajal, M. L., & Baranauskas, M. C. C. (2019). Programação Tangível no Mundo Físico: TaPrEC+ Sphero. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(03), 32-51. doi: 10.5753/rbie.2019.27.03.32 [GS Search]
Raabe, A. L. A., Brackmann, C. P., & Campos, F. R. (2018). Currículo de referência em tecnologia e computação: da educação infantil ao ensino fundamental. Centro de Inovação para a Educação Básica-CIEB. [GS Search]
Schultz, E., Ortiz, J. S. B., García, L. S., & Pereira, R. (2018). Teaching game design and basic computing concepts: a democratic experiment in a socioeconomically vulnerable community. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE (Vol. 29, p 1103). doi: 10.5753/cbie.sbie.2018.1103 [GS Search]
Sparling, J., & Chong, I. (2011). Natural observation. In S. Goldstein & J. A. Naglieri (Eds.), Encyclopedia of child behavior and development (pp. 992–993). Springer US. doi: 10.1007/978-0-387-79061-9_1916 [GS Search]
Tissenbaum, M., Sheldon, J., & Abelson, H. (2019). From computational thinking to computational action. Communications of the ACM, 62(3), 34-36. doi: 10.1145/3265747 [GS Search]
Vieira Pinto, A. (2013). Sete lições sobre educação de adultos. Edição 2013. Cortez
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. doi: 10.1145/1118178.1118215 [GS Search]
____________________________________________________________________________
Revista Brasileira de Informática na Educação (RBIE) (ISSN: 1414-5685; online: 2317-6121)
Brazilian Journal of Computers in Education (RBIE) (ISSN: 1414-5685; online: 2317-6121)