BAIUKA – Um jogo educativo infantil usando agentes inteligentes na avaliação das inteligências múltiplas
Resumo
Resumo: BAIUKA é um jogo educativo em sua versão inicial (desenvolvido a partir de protótipos incrementais) voltado para despertar a consciência ecológica baseado em lendas amazônicas. O objetivo final é propor um modelo de agentes na avaliação das inteligências múltiplas que irão auxiliar na construção de processos de aprendizagem mais justos para com a potência de uma inteligência, utilizando técnicas apropriadas ao nível de desenvolvimento da criança. Nesta proposta, acreditamos contribuir com um jogo capaz de estimular diferentes inteligências que possam combinar de maneira satisfatória: fraquezas, forças intelectuais e passatempo. Este trabalho descreve o processo de elaboração do jogo, incluindo as estratégias utilizadas para avaliar as inteligências múltiplas via jogos.
Abstract: BAIUKA is an educative game in its initial version (developed from incremental archetypes) directed to awake ecological conscience based in amazonian legends. The final objective is to consider a model of agents in the evaluation of multiple intelligences that will assist in building more fair learning processes concerning with the power of an intelligence, using appropriate techniques to the development level of a child. In this proposal, we believe to contribute with a game capable to stimulate different intelligences that can combine in a satisfactory way: weaknesses, intellectual forces and pastime. This paper describes Baiuka´s elaboration process, including the strategies we used to evaluate multiple intelligences through games.
Abstract: BAIUKA is an educative game in its initial version (developed from incremental archetypes) directed to awake ecological conscience based in amazonian legends. The final objective is to consider a model of agents in the evaluation of multiple intelligences that will assist in building more fair learning processes concerning with the power of an intelligence, using appropriate techniques to the development level of a child. In this proposal, we believe to contribute with a game capable to stimulate different intelligences that can combine in a satisfactory way: weaknesses, intellectual forces and pastime. This paper describes Baiuka´s elaboration process, including the strategies we used to evaluate multiple intelligences through games.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2006.%25p