Que professor teremos na escola brasileira: nativo, imigrante ou e-migrante digital?
Resumo
Abstract. Digital information and communication technologies (TDIC) have been present for some time in our lives, however, in schools this "revolution" has not happened. One of the explanations for this phenomenon was the lack of ability of the teachers in the handling of the TDIC. The aim of this work, based on the results of a qualitative-quantitative research done between the years of 2015 and 2017, is to discuss why the TDICs are little incorporated in the classroom with educational purposes, even with the arrival of the native digital teachers. What has been noticed is that the school culture is still a great obstacle to the incorporation of TDIC in school. The present moment requires a qualification that doesnt result in e-migrant subjects. Resumo. As tecnologias digitais de informação e comunicação estão presentes há tempos em nossas vidas, porém, nas escolas, esta revolução não aconteceu. Uma das explicações deste fenômeno era a falta de habilidade dos professores no manuseio das TDIC. Este trabalho, com base em resultados de pequisa quali-quantitativa realizada entre 2015 e 2017, tem como objetivo discutir porque as TDIC ainda são pouco utilizadas na sala de aula com fins educativos, mesmo com a chegada de docentes nativos digitais. O que se percebeu é que a cultura escolar ainda é um grande entrave à incorporação das TDIC na escola. O momento exige uma formação que não resulte em sujeitos e-migrantes.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.558