A Experiência de Alunos de uma Escola Indígena nos Primeiros Contatos com Jogos Digitais de Matemática

Clodis Boscarioli, Marcia Kaminski, Maiara Aline Junkerfuerbom, Rhuan Guilherme T. Ribeiro

Resumo


Abstract. Considering the contributions of the integration of digital games in the processes of teaching and learning in all contexts of teaching - whether urban, rural or indigenous school - this paper aims to describe the experience of using two digital games in Mathematics classes with the Students of the 6th year of the Teko Ñemoingo Indigenous State College of the Tekoha Ocoy Indigenous Village in the municipality of São Miguel do Iguaçu/PR. The games were applied in a class of 20 students to approach the contents of Problem Solving and Fractions. It is perceived that in a playful and attractive way the games can serve as stimulus and subsidies for a better understanding of the contents. Resumo. Considerando as contribuições da integração de jogos digitais nos processos de ensino e aprendizagem em todos os contextos de ensino - seja escola urbana, rural ou indígena - este trabalho tem por objetivo descrever a experiência de utilização de dois jogos digitais em aulas de Matemática com os alunos do 6° ano do Colégio Estadual Indígena Teko Ñemoingo da Aldeia Indígena Tekoha Ocoy - no município de São Miguel do Iguaçu/PR. Os jogos foram aplicados em uma turma composta por 20 alunos, para abordagem dos conteúdos de Resolução de Problemas e Frações. Percebeu-se que de forma lúdica e atrativa os jogos podem servir de estímulo e subsídios para melhor compreensão dos conteúdos.

Texto completo:

PDF


DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2017.185