Robótica Educacional: técnica e criatividade no contexto do Projeto Um Computador por Aluno
Resumo
Resumo: O presente estudo discute a robótica educacional como meio de trazer a escola de ensino fundamental para o contexto do desenvolvimento científico e tecnológico. Analisa a atividade técnica como atividade simbólica e a criatividade a partir do campo de possibilidades da modelagem e programação de protótipos no contexto do Projeto UCA. Os resultados demonstraram que a construção a partir de modelos limitou-se a simples busca por analogia, enquanto que a conduta exploratória favoreceu a abertura de novos possíveis e a manifestação da criatividade.
Abstract: This text discusses educational robotics as a way of bringing the Fundamental level of schooling into the context of science and technological development. It analyzes the technical activity as a symbolic activity and the creativity from a field of possibilities of modeling and programming of prototypes at the UCA (OLPC) Project. The results show that the building from models just resulted in analogy, whereas, the exploratory conduct favored the opening of new possibilities and the manifestation of creativity.
Abstract: This text discusses educational robotics as a way of bringing the Fundamental level of schooling into the context of science and technological development. It analyzes the technical activity as a symbolic activity and the creativity from a field of possibilities of modeling and programming of prototypes at the UCA (OLPC) Project. The results show that the building from models just resulted in analogy, whereas, the exploratory conduct favored the opening of new possibilities and the manifestation of creativity.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2008.623-633