Padrões abertos: aplicabilidade em Objetos de Aprendizagem (OAs)
Resumo
Resumo: Este artigo tem por objetivo levantar e discutir o surgimento de Objetos de Aprendizagem (OA), bem como os padrões para a especificação, compartilhamento e reuso de OAs. Um (OA) é definido como qualquer entidade digital, que pode ser usada, reusada ou referenciada durante o aprendizado apoiado pela tecnologia. São apresentados fundamentos, como também reflexões quanto aos desafios pedagógicos e técnicos na concepção e produção de conteúdo reusável na forma de objetos. O estudo, análise e seleção dos padrões abertos para a especificação, compartilhamento e reuso de OAs são fundamentais no sentido de fornecer subsídios para uma reflexão sobre os caminhos que seguem os esforços em torno dos OAs na intersecção da Informática e Educação.
Abstract: This article aims to raise and discuss the emergence of learning objects (LOs), as well as standards for specifying, sharing and reuse of LOs. A (LO) is defined as any digital entity, which can be used, reused or referenced during technology supported learning. Grounds are presented, as well as reflections on the educational and technological challenges in the design and production of content in the form of reusable objects. The study, analysis and selection of open standards for specifying, sharing and reuse of LOs are essential to provide subsidies for a reflection on the roads that follow the efforts around the LOs at the intersection of IT and Education.
Abstract: This article aims to raise and discuss the emergence of learning objects (LOs), as well as standards for specifying, sharing and reuse of LOs. A (LO) is defined as any digital entity, which can be used, reused or referenced during technology supported learning. Grounds are presented, as well as reflections on the educational and technological challenges in the design and production of content in the form of reusable objects. The study, analysis and selection of open standards for specifying, sharing and reuse of LOs are essential to provide subsidies for a reflection on the roads that follow the efforts around the LOs at the intersection of IT and Education.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2009.%25p