Associação de Recursos Semânticos para a Anotação de Objetos de Aprendizagem
Resumo
Resumo: Um dos grandes desafios à utilização de objetos de aprendizagem é a sua recuperação de repositórios heterogêneos. Através deste trabalho é proposto um mecanismo para recuperação de objetos de aprendizagem baseado em serviçoo de diretório que integra metadados utilizados nos principais repositórios brasileiros e recursos de anotação social. A associação desses recursos enriquece as possibilidades de busca e navegação por objetos com a utilização de etiquetas, auxiliando na integração de repositórios heterogêneos, interoperabilidade, compartilhamento do conhecimento e aumento da disponibilidade de objetos de aprendizagem.
Abstract: One of the major challenges to the use of learning objects is their recovery from heterogeneous repositories. This work proposes a mechanism for learning objects recovery, based on a directory service that integrates metadata used by the main Brazilian repositories and social annotation resources.The association of these resources enriches the ways of searching and browsing objects using tags, assisting the integration of heterogeneous repositories, interoperability, knowledge sharing and increasing the availability of learning objects.
Abstract: One of the major challenges to the use of learning objects is their recovery from heterogeneous repositories. This work proposes a mechanism for learning objects recovery, based on a directory service that integrates metadata used by the main Brazilian repositories and social annotation resources.The association of these resources enriches the ways of searching and browsing objects using tags, assisting the integration of heterogeneous repositories, interoperability, knowledge sharing and increasing the availability of learning objects.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2009.%25p