Videoconferência: a Experiência da Formação de Gestores de Novas Tecnologias da Informação e Comunicação
Resumo
Resumo: O presente artigo relata a experiência do uso de videoconferências durante o curso sobre gestão de novas tecnologias na escola, oferecido a diretores e coordenadores pedagógicos de escolas da rede pública de ensino do Ceará. A videoconferência foi utilizada dentro de um contexto colaborativo, tendo o aluno como foco do processo educativo, em oposição às práticas tradicionais. A experiência neste curso possibilitou desenvolver competências e habilidades tanto técnicas quanto didáticas no campo da utilização das tecnologias da informação e da comunicação, resultando na eficiência das interações e na participação massiva dos alunos.
Abstract: This paper describes one experience in the use of videoconferences, during a course about the management of new technologies in schools, targeting pedagogical coordinators and mayors of public schools in Ceará. Videoconferencing was used in a collaborative context, having the student as the main focus of the learning process, in opposition to traditional processes. The experience in this course made it possible to develop technical and pedagogical skills in the use of the new technologies of information and communication, resulting in the efficiency of the interactions and in the massive participation of the students.
Abstract: This paper describes one experience in the use of videoconferences, during a course about the management of new technologies in schools, targeting pedagogical coordinators and mayors of public schools in Ceará. Videoconferencing was used in a collaborative context, having the student as the main focus of the learning process, in opposition to traditional processes. The experience in this course made it possible to develop technical and pedagogical skills in the use of the new technologies of information and communication, resulting in the efficiency of the interactions and in the massive participation of the students.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2003.466-474