Sistema Tutor Inteligente para Auxílio na Alfabetização de Crianças Surdas em um Contexto Bilíngüe
Resumo
Resumo: As formas pelas quais crianças surdas podem ser alfabetizadas e inclusas na sociedade estão se constituindo em um novo desafio. Atualmente, os pedagogos utilizam diversos recursos, inclusive tecnológicos, para ajudar nesta inclusão. Este artigo apresenta uma ferramenta para auxilio na alfabetização de crianças surdas em na Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) e Língua Portuguesa. Esta ferramenta foi construída utilizando os conceitos de Sistemas Tutores Inteligentes para que o ensino seja personalizado a cada aluno e leve em consideração informações sobre o processo de ensino/aprendizagem.
Abstract: The ways that a deaf child can be taught to read, write and included in the society constitutes a new challenge. Nowadays, pedagogues use many resources, including technological ones, to help this inclusion to happen. This paper presents a computational tool, for helping in the Brazilian Sign Language (LIBRAS) and Portuguese language alphabetization of deaf children. This tool has been developed using Intelligent Tutoring Systems concepts to provide personalized teaching for each student and also considering information about the teaching/learning process.
Abstract: The ways that a deaf child can be taught to read, write and included in the society constitutes a new challenge. Nowadays, pedagogues use many resources, including technological ones, to help this inclusion to happen. This paper presents a computational tool, for helping in the Brazilian Sign Language (LIBRAS) and Portuguese language alphabetization of deaf children. This tool has been developed using Intelligent Tutoring Systems concepts to provide personalized teaching for each student and also considering information about the teaching/learning process.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2009.1773-1782