Um modelo de sistema de aprendizagem colaborativa apoiado por computador com ênfase em trabalho em equipe
Resumo
Resumo: Apesar da presença crescente de equipes de trabalho e de sua importância nas corporações, 50% das iniciativas de trabalho em equipe falham pois os profissionais não estão preparados para atuar de forma colaborativa. Isso indica que não apenas as habilidades técnicas, mas também as sociais deveriam ser aprendidas na escola. Este artigo descreve um modelo para um ambiente de aprendizagem colaborativa, em que os estudantes são estimulados a se ajudar mutuamente para desenvolver as habilidades sociais, característica não encontrada em nenhum dos sistemas de aprendizagem avaliados. Após uma revisão de princípios teóricos de colaboração é proposto um modelo para aprendizagem colaborativa em equipe.
Abstract: Despite the growing use and importance of work teams, 50% of all workplace team initiatives fail because the employees are not prepared to work collaboratively. This indicates that not only the technical skills, but the social ones should be learned at school. None of the Learning Management Systems evaluated, presented tools to foster collaboration among students, thus, this article describes a model for a collaborative learning environment, wherein students are stimulated to help each other to develop the social skills. It begins with a review of collaborative learning principles and then proposes a framework for learning to work in teams.
Abstract: Despite the growing use and importance of work teams, 50% of all workplace team initiatives fail because the employees are not prepared to work collaboratively. This indicates that not only the technical skills, but the social ones should be learned at school. None of the Learning Management Systems evaluated, presented tools to foster collaboration among students, thus, this article describes a model for a collaborative learning environment, wherein students are stimulated to help each other to develop the social skills. It begins with a review of collaborative learning principles and then proposes a framework for learning to work in teams.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2009.1575-1584