Uma Aventura no Espaço com a Nave Mário Schenberg: Ambiente Colaborativo em Realidade Virtual para Aprendizagem de Ciências
Resumo
Resumo: Este artigo apresenta um ambiente colaborativo em Realidade Virtual para aprendizagem de Ciências. Batizada de Nave Mário Schenberg, é uma instalação fixa ambientada em forma de nave espacial, onde um grupo de aprendizes vivencia uma “aventura no espaço”. A Nave é composta de seis estações de trabalho com jogos colaborativos e não competitivos onde os aprendizes interagem para cumprir uma missão. A missão consiste em salvar uma população de um planeta distante ameaçada pelo seu sol, prestes a explodir. Avaliações iniciais da Nave foram realizadas com alunos e professores e mostraram as múltiplas dimensões de aprendizagem que a instalação oferece.
Abstract: This paper presents a collaborative learning environment that uses Virtual Reality and is applied to learning Science. Named the Nave Mário Schenberg, it has a spaceship-like scenario, where a group of learners can experiment an “adventure in space”. The installation consists of six workstations with collaborative but not competitive games, where learners interactive to accomplish a mission. This mission consists on rescuing a population on a distant planet threatened by their almost exploding sun. Preliminary tests with students and teachers showed multiple learning dimensions for this environment.
Abstract: This paper presents a collaborative learning environment that uses Virtual Reality and is applied to learning Science. Named the Nave Mário Schenberg, it has a spaceship-like scenario, where a group of learners can experiment an “adventure in space”. The installation consists of six workstations with collaborative but not competitive games, where learners interactive to accomplish a mission. This mission consists on rescuing a population on a distant planet threatened by their almost exploding sun. Preliminary tests with students and teachers showed multiple learning dimensions for this environment.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2008.746-755