O Desafio de Reconhecer a Dimensão Afetiva em Ambientes Virtuais de Aprendizagem
Resumo
Resumo: Este artigo aborda a incorporação de dimensões afetivas em ambientes virtuais de aprendizagem (AVA) a partir da identificação dos estados de ânimo do aluno, de modo a favorecer estratégias pedagógicas mais adequadas. A partir da revisão histórica e teórica sobre a importância da afetividade, são apontados os desafios que se apresentam na utilização dos modelos computacionais voltados à inferência e à representação dos estados de ânimo do aluno em ambientes virtuais de aprendizagem. Com o propósito de verificar tal possibilidade, apresenta-se o protótipo AnimA e sua relação com o AVA ROODA.
Abstract: This article discusses the introduction of affectivity studies in virtual learning environment (VLE). The idea is to identify the mood of the student in order to encourage more appropriate teaching strategies. It is showed a historical and theoretical review on the importance of affective dimension in human subjectivity. Also it is discussed the challenges to use computational models for recognition and representation of mood into ROODA VLE. The prototype AnimA is presented to check this possibility.
Abstract: This article discusses the introduction of affectivity studies in virtual learning environment (VLE). The idea is to identify the mood of the student in order to encourage more appropriate teaching strategies. It is showed a historical and theoretical review on the importance of affective dimension in human subjectivity. Also it is discussed the challenges to use computational models for recognition and representation of mood into ROODA VLE. The prototype AnimA is presented to check this possibility.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2008.471-480