Jogos de simulação e subjetividade: a experiência de poder/controle entre jovens jogadores de The Sims 2
Resumo
Resumo: A presente pesquisa foi realizada com o intuito de refletir acerca dos usos das novas tecnologias na produção da subjetividade contemporânea, investigando, em especial, as expressões de poder/controle suscutadas pelo jogo de simulação de vida The Sims e demais implicações para a sociabilidade de seus usuários. As estratégias metodológicas utilizadas na pesquisa empírica envolveram três etapas, a saber: coleta de dados iniciais em fóruns sobre o jogo; aplicação de questionários, e realização de entrevistas on line. Os dados confirmam elementos atribuíveis ao que Lasch (1983) denominou de "Cultura do narcisismo", na medida em que a categoria "poder/controle" recebeu uma forte adesão dos jovens pesquisados.
Abstract: The current research aimed to reflect on how technology relates to contemporary subjectivity. The work investigated expressions of power/control raised by the life simulation game called Th Sims and the implication for social habits of their users. Methodology strategies used in the research invilved three steps: data collection in message board related to the game; a questionnarie and on-line interview with game users. Data confirm the presence of elements related to what Lasch (1983) called "narcissism culture", in the sense that the category "power/control" received a strong support from the young subjects.
Abstract: The current research aimed to reflect on how technology relates to contemporary subjectivity. The work investigated expressions of power/control raised by the life simulation game called Th Sims and the implication for social habits of their users. Methodology strategies used in the research invilved three steps: data collection in message board related to the game; a questionnarie and on-line interview with game users. Data confirm the presence of elements related to what Lasch (1983) called "narcissism culture", in the sense that the category "power/control" received a strong support from the young subjects.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2008.400-409