Avaliações Adaptativas baseadas no Nível de Aquisição de Conhecimentos do Aprendiz
Resumo
Resumo: Um dos princípios mais importantes da avaliação formativa é o uso dos resultados na realimentação do processo de ensino e aprendizagem. No entanto, este princípio raramente é aplicado na própria avaliação e os estudantes são constantemente avaliados sem que seu atual nível de aquisição de conhecimentos seja considerado. O insucesso recorrente nessas avaliações pode ser desestimulante para o aprendiz e torna o processo de avaliação formativa ineficaz. Este artigo tem por objetivo apresentar um modelo para a seleção de unidades de avaliações adaptativas, num ambiente computacional de aprendizagem, com base no nível de aquisição de conhecimentos do estudante em cada conteúdo de um domínio de conhecimento, possibilitando a geração de avaliações personalizadas.
Abstract: One of the most important principles in formative assessment is the use of the results in the feedback of the teaching and learning education process. However, this principle is rarely applied rare in the proper assessment system and students are constantly evaluated without its current knowledge acquisition level is taken into account. Recurrent failure in these evaluations can discourage the students and becomes the formative assessment process inefficacious. This article aims to present a model for selection of adaptive assessment units, in a learning management system, based on the student’s knowledge acquisition of the student in each content of the knowledge domain, making possible the generation of personalized evaluations.
Abstract: One of the most important principles in formative assessment is the use of the results in the feedback of the teaching and learning education process. However, this principle is rarely applied rare in the proper assessment system and students are constantly evaluated without its current knowledge acquisition level is taken into account. Recurrent failure in these evaluations can discourage the students and becomes the formative assessment process inefficacious. This article aims to present a model for selection of adaptive assessment units, in a learning management system, based on the student’s knowledge acquisition of the student in each content of the knowledge domain, making possible the generation of personalized evaluations.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2007.500-509