Individualizando o Ensino de Estatística Através do Uso de Objetos de Aprendizagem Adaptativos
Resumo
Resumo: Este trabalho apresenta uma proposta de ensino-aprendizagem de Tópicos de Estatística baseado em objetos de aprendizagem reutilizáveis e adaptativos, seguindo os princípios da Aprendizagem Significativa. Será proposto um protótipo no qual objetos de aprendizagem serão disponibilizados adaptativamente, conforme o NAC (Nível de Aquisição de Conhecimento) dos alunos, de forma a ser capaz de atender às necessidades individuais de aprendizagem. O referido protótipo, além de ser um recurso de aprendizagem complementar para os alunos, pode auxiliar o professor no desenvolvimento do seu trabalho em turmas grandes e com conhecimentos heterogêneos. Espera-se que o protótipo desenvolvido se constitua numa ferramenta de apoio à aprendizagem de Estatística, uma Ciência transversal que está presente na maioria dos cursos de graduação.
Abstract: This paper presents a teaching-learning proposal for “Topics on Statistics” syllabus based on reusable, adaptive learning objects, following Meaningful Learning principles. A prototype will be proposed in which learning objects will be adaptively available, according to student’s level of knowledge attainment, in order to be able to fulfill individual learning requirements. Such prototype, besides being a complimentary learning resource for students, could help teachers to deal with crowded, heterogeneous classes. It is expected that it will become a helpful tool for Statistics learning, since it is a crosscut science which is present in most of undergraduate courses.
Abstract: This paper presents a teaching-learning proposal for “Topics on Statistics” syllabus based on reusable, adaptive learning objects, following Meaningful Learning principles. A prototype will be proposed in which learning objects will be adaptively available, according to student’s level of knowledge attainment, in order to be able to fulfill individual learning requirements. Such prototype, besides being a complimentary learning resource for students, could help teachers to deal with crowded, heterogeneous classes. It is expected that it will become a helpful tool for Statistics learning, since it is a crosscut science which is present in most of undergraduate courses.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2006.268-277