Métricas para o Mapeamento do Conhecimento do Aprendiz em Ambientes Computacionais de Aprendizagem
Resumo
Resumo: As avaliações contínuas que ocorrem durante o processo de ensino e aprendizagem são essenciais para o mapeamento do conhecimento do estu- dante. No entanto, as métricas convencionais para mensuração do conheci- mento baseadas em notas e médias e aquelas utilizadas pela maioria dos am- bientes de ensino a distância, baseados em índices de participação não são suficientes para indicar o perfil cognitivo do aprendiz. Este trabalho propoe métricas cognitivas e metacognitivas para o mapeamento do conhecimento do aprendiz em ambientes computacionais de aprendizagem. Espera-se que essas métricas sejam capazes de fornecer medidas eficientes para o acompanhamento da aprendizagem tanto no ensino presencial como no ensino a distância.
Abstract: The continuous assessment that occurs during the teaching and learn- ing process are essential for the student’s knowledge mapping. However, the conventional metrics for knowledge’s measuring based on grades and averages and those used by distance learning environments based on students’ participa- tion indices are not enough to set the cognitive student’s profile. This work con- siders cognitive and metacognitive metrics for the students’ knowledge mapping in computational learning environments in order to supply efficient measures for the learning accompaniment in both, classroom and distance education system.
Abstract: The continuous assessment that occurs during the teaching and learn- ing process are essential for the student’s knowledge mapping. However, the conventional metrics for knowledge’s measuring based on grades and averages and those used by distance learning environments based on students’ participa- tion indices are not enough to set the cognitive student’s profile. This work con- siders cognitive and metacognitive metrics for the students’ knowledge mapping in computational learning environments in order to supply efficient measures for the learning accompaniment in both, classroom and distance education system.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2006.191-200