Learning in Context: Contextual Libraries in Architecture Distance Education

Ricardo Naveiro, Patrick Brézillon, Marcos Borges

Resumo


Resumo: Este trabalho discute a questão do ensino/aprendizagem do projeto de arquitetura através da aplicação da noção de contexto na explicitação do raciocínio projetual. Uma aplicação baseada na WEB, denominada "Biblioteca Contextual de Arquitetura", é apresentada como auxílio à aprendizagem colaborativa do projeto arquitetônico em ateliers. O artigo discute os tipos de conhecimentos envolvidos no projeto de arquitetura, as dificuldades de formalização e compartilhamento desses conhecimentos, e a implementação de um processo de argumentação visual através de um exemplo do projeto de uma escada.

Abstract: This paper introduces the notion of context in the architectural learning process. Designing and learning are social processes in which knowledge is learned in applied situations. A WEB-based apllication, called "Architectural Contextual Library", is presented as a means to arrive to a collaborative learning environment in architecture projects. The paper discuss the types of knowledge involved in architectural design, the difficulties in formalizing and sharing knowledge, and the implementation of a visual argumentation process through a design example – the design of stairs in a typical house.

Texto completo:

PDF


DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2001.207-215