ForUX: um modelo de fórum de discussão para representações fidedignas de idéias
Resumo
Resumo: A utilização de ferramentas colaborativas e ambientes virtuais de ensino e aprendizagem ocasionam um grande número de distintos tipos de ruídos de comunicação entre usuários. Tais ruídos dificultam o entendimento do objeto de estudo, promovendo desmotivação, dificuldades de aprendizado e limitações na forma de expressar dúvidas, questionamentos e seus respectivos esclarecimentos nos ambientes de EAD. Este artigo identifica e classifica diversos tipos de ruídos e apresenta suas causas. Um novo modelo de fórum de discussões é então proposto com o objetivo de contribuir para a diminuição dos ruídos encontrados na comunicação e para facilitar o entendimento sobre o objeto de estudo, através de uma representação mais organizada das idéias.
Abstract: The use of collaborative tools and virtual learning environments originate a number of different types of communication noise among users. These noises bring difficulties to the understanding of the object of study, promoting disincentive, learning difficulties and limitations on how students can express doubts, questions and explanations in virtual learning environments. This paper identifies and classifies various noise types and presents its causes. A new model of discussion forum is proposed to reduce the noise found in communication and to facilitate the understanding of the object of study, through a more organized representation of ideas.
Abstract: The use of collaborative tools and virtual learning environments originate a number of different types of communication noise among users. These noises bring difficulties to the understanding of the object of study, promoting disincentive, learning difficulties and limitations on how students can express doubts, questions and explanations in virtual learning environments. This paper identifies and classifies various noise types and presents its causes. A new model of discussion forum is proposed to reduce the noise found in communication and to facilitate the understanding of the object of study, through a more organized representation of ideas.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2009.%25p