Utilização de Recursos Digitais e sua Integração na Atividade do Professor de Matemática para a Aprendizagem dos Conceitos de Proporcionalidade
Resumo
Resumo: Este artigo apresenta resultados parciais de uma pesquisa relacionada com a utilização de recursos digitais e sua integração na atividade do professor de matemática para a aprendizagem dos conceitos de proporcionalidade. A principal base teórica para esta análise é a Teoria dos Campos Conceituais, de Gerard Vergnaud, e a metodologia escolhida é a Engenharia Didática. Os sujeitos da pesquisa são alunos de uma oitava série de uma escola municipal situada no interior do Rio Grande do Sul. Têm-se o relato de uma das atividades com a análise das construções conceituais dos alunos utilizando o software Geoplano Virtual.
Abstract: This article presents the results of a survey related to the use of digital resources and their integration in the activity of a mathematics teacher for learning the concepts of proportionality. The main theoretical basis for this analysis is the Conceptual Fields Theory by Gerard Vergnaud, and the methodology chosen is the Engineering Curriculum. The subjects were students of an eighth-grade school located in the city of Rio Grande do Sul have is the report of the activities with the analysis of conceptual constructions of students using the software Virtual Geoplana.
Abstract: This article presents the results of a survey related to the use of digital resources and their integration in the activity of a mathematics teacher for learning the concepts of proportionality. The main theoretical basis for this analysis is the Conceptual Fields Theory by Gerard Vergnaud, and the methodology chosen is the Engineering Curriculum. The subjects were students of an eighth-grade school located in the city of Rio Grande do Sul have is the report of the activities with the analysis of conceptual constructions of students using the software Virtual Geoplana.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2009.%25p