Doroty: um chatterbot para aprendizado baseado em problemas aplicado ao treinamento de profissionais de gerência de redes
Resumo
Resumo: Este artigo apresenta uma investigação do uso de chatterbots como uma ferramenta destinada ao ensino de gerência de redes, através da abordagem do aprendizado baseado em problemas (PBL). Desta forma, foi desenvolvido Doroty, um chatterbot que é capaz de interagir não somente com o administrador de uma rede, mas também com a própria rede gerenciada através da utilização de um protocolo de gerenciamento. Essa possibilidade de interação direta com a rede permite que Doroty possa utilizar problemas do mundo real no processo de aprendizado, possibilitando uma comunicação mais efetiva entre o administrador menos experiente e a rede, e guiando o aprendiz no processo de construção de seu próprio conhecimento.
Abstract: This work presents an investigation of the use of chatterbots as a tool for network management training, through the use of Problem-Based Learning approach (PBL). In our approach, we have created Doroty, a network management-aware chatterbot that is able to interact not only with the network administrator, but also with the managed network via management protocols. This possibility of direct interaction with the network allows Doroty to use real network problems in the learning process, provide a more feasible and effective tool between the less experienced administrator and the managed network, and guide the apprentice while constructing its own knowledge.
Abstract: This work presents an investigation of the use of chatterbots as a tool for network management training, through the use of Problem-Based Learning approach (PBL). In our approach, we have created Doroty, a network management-aware chatterbot that is able to interact not only with the network administrator, but also with the managed network via management protocols. This possibility of direct interaction with the network allows Doroty to use real network problems in the learning process, provide a more feasible and effective tool between the less experienced administrator and the managed network, and guide the apprentice while constructing its own knowledge.
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PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2006.37-39