Educação a distância e inclusão digital: ações para a cidadania e o desenvolvimento social
Resumo
Resumo: Este artigo apresenta as diretrizes de capacitação a distância do Projeto Casa Brasil, uma iniciativa governamental que tem o objetivo de promover a inclusão social por meio da inclusão digital autônoma e crítica. As ações de educação a distância pretendem contribuir para a construção de uma sociedade mais justa, por intermédio do compartilhamento social, cultural, artístico e tecnológico. É estabelecida, assim, uma relação dialógica entre Inclusão Digital e Educação a Distância, em ações que se coadunam pela desconstrução e apropriação da tecnologia para a transformação social, pelo fomento à formação de redes de trabalho colaborativo, de disseminação e compartilhamento do conhecimento, pelo incentivo à inovação coletiva e à construção coletiva do conhecimento e pelo desenvolvimento de habilidades profissionais e do uso instrumental das TICs em ações cotidianas.
Abstract: This paper describes the distance learning guidelines of Casa Brasil Project, a Brazilian government initiative that aims to promote social inclusion through digital inclusion with autonomy and criticism. The distance learning endeavours intend to contribute to building a fairer society, by means of social, cultural, artistic and technological sharing. This approach establishes a dialogical relation between digital inclusion and distance learning, for both come into close association working to promoting technological unbuilding and appropriation, collaborative networks, knowledge dissemination and knowledge sharing, innovation and collaborative building knowledge. Besides, they aim to improve professional skills development and the use of the information and communication technologies in day-to-day life.
Abstract: This paper describes the distance learning guidelines of Casa Brasil Project, a Brazilian government initiative that aims to promote social inclusion through digital inclusion with autonomy and criticism. The distance learning endeavours intend to contribute to building a fairer society, by means of social, cultural, artistic and technological sharing. This approach establishes a dialogical relation between digital inclusion and distance learning, for both come into close association working to promoting technological unbuilding and appropriation, collaborative networks, knowledge dissemination and knowledge sharing, innovation and collaborative building knowledge. Besides, they aim to improve professional skills development and the use of the information and communication technologies in day-to-day life.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2006.547-556