Avaliação de Aceitabilidade de um Computador Portátil de Baixo Custo por Criança
Resumo
Resumo: Este artigo apresenta um estudo da aceitabilidade de computadores portáteis de baixo custo na educação básica junto aos potenciais usuários (professores e alunos). Foram realizadas duas pesquisas, uma de caráter qualitativo e outra de caráter quantitativo. Na pesquisa qualitativa, foram entrevistados pequenos grupos de professores e alunos. Já na pesquisa quantitativa, professores e alunos de 22 Estados brasileiros responderam a um questionário. Os resultados mostram que tanto a comunidade de professores quanto alunos têm uma boa aceitabilidade da proposta. Evidenciou-se a necessidade de uma formação específica para os professores para a utilização dos computadores portáteis de baixo custo em sala de aula.
Abstract: This paper presents an acceptability study among teachers and students, of the insertion of low cost computers in basic education. Qualitative and quantitative researches were realized. For the qualitative research, groups of 4-9 teachers and students were interviewed. For the quantitative research, teachers and students from 22 Brazilian states answered a previously prepared questionnaire. The results show that both teachers and students accept the proposal. Also, specific teachers’ training for the use of low cost portable computers in the classroom, appears to be essential.
Abstract: This paper presents an acceptability study among teachers and students, of the insertion of low cost computers in basic education. Qualitative and quantitative researches were realized. For the qualitative research, groups of 4-9 teachers and students were interviewed. For the quantitative research, teachers and students from 22 Brazilian states answered a previously prepared questionnaire. The results show that both teachers and students accept the proposal. Also, specific teachers’ training for the use of low cost portable computers in the classroom, appears to be essential.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2006.288-297