Avaliação da Participação de Estudantes em Seminários em Grupo
Resumo
Resumo: A Universidade precisa inovar suas práticas pedagógicas quase sempre centradas em aulas expositivas. O desafio é o que pôr em seu lugar. O computador pode ser um mediador importante entre os estudantes, o professor e o objeto de conhecimento. A popularização da Internet abre novas possibilidades didáticas e uma destas possibilidades é o uso de ferramentas de aprendizagem cooperativa para ampliar da participação dos alunos nas tarefas acadêmicas. Realizamos um estudo de caso para verificar se a existência destas ferramentas teria impacto positivo na participação dos alunos no desenvolvimento de seminários em grupo. Os resultados não são conclusivos, mas mostram a importância de um design de pesquisa mais estruturado e de sucessivas avaliações.
Abstract: Nowadays, the University must face the challenge of renewing its pedagogy, of such way that computer can become an important element of mediation among teacher, students and the knowledge. The Internet opens new didactic possibilities and the collaborative tools can play an interesting role in increasing students’ participation. We developed a case study to verify the positive impact of the collaborative tools availability on student’s participation, working in in-group seminaries. Our results were inconclusive, but they pointed that more consistent results demand strong research design and successive evaluations.
Abstract: Nowadays, the University must face the challenge of renewing its pedagogy, of such way that computer can become an important element of mediation among teacher, students and the knowledge. The Internet opens new didactic possibilities and the collaborative tools can play an interesting role in increasing students’ participation. We developed a case study to verify the positive impact of the collaborative tools availability on student’s participation, working in in-group seminaries. Our results were inconclusive, but they pointed that more consistent results demand strong research design and successive evaluations.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2005.5-8