Interações Argumentativas em Ambientes Virtuais de Aprendizagem
Resumo
Resumo: Este trabalho visa a analisar as relações comunicacionais que ocorrem nas discussões assíncronas realizadas entre alunos em ambientes virtuais de aprendizagem. A análise concentra-se nos atos argumentativos e na articulação de idéias que ocorrem em discussões de grupo. Para isso, foi utilizado o ambiente AMANDA, um software de discussão assíncrona auto-mediado destinado a promover interações entre alunos e professores em ambientes virtuais de aprendizagem com base na prática da argumentação. É apresentado um modelo de análise destas interações, bem como os resultados obtidos em situações reais de aprendizagem a distância.
Abstract: This paper aims at analyzing the communicative interactions that occur in asynchronous discussions among apprentices in virtual learning environments. The analysis concentrates on the argumentative acts and the articulation of ideas in group discussions. For this purpose, we used the AMANDA System, a self-mediated argumentation-based asynchronous discussion environment designed to promote interaction among participants in a virtual learning environment. We present a model for the proposed analysis, as well as the outcomes obtained from actual distance learning situations. Keywords: computer-mediated communication, asynchronous communication, virtual learning environments, argumentation.
Abstract: This paper aims at analyzing the communicative interactions that occur in asynchronous discussions among apprentices in virtual learning environments. The analysis concentrates on the argumentative acts and the articulation of ideas in group discussions. For this purpose, we used the AMANDA System, a self-mediated argumentation-based asynchronous discussion environment designed to promote interaction among participants in a virtual learning environment. We present a model for the proposed analysis, as well as the outcomes obtained from actual distance learning situations. Keywords: computer-mediated communication, asynchronous communication, virtual learning environments, argumentation.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2005.550-558