Comunidades virtuais de aprendizagem: novas dinâmicas de aprendizagem exigem novas formas de avaliação
Resumo
Resumo: Os ambientes informatizados de aprendizagem vêm revolucionando a educação a distância (EAD) e exigindo novas competências comunicativas e novas formas de avaliação da aquisição de conhecimento. Partindo do questionamento de alguns autores quanto à eficiência dos atuais métodos de avaliação, baseados na subjetividade e/ou em métricas lineares, apresentamos um método de avaliação para fóruns de discussão, baseado na teoria da dinâmica de sistemas não-lineares. Os resultados obtidos mostraram uma correlação positiva entre o indicador não-linear e a construção de conhecimento, o que não se verificou com as métricas lineares adotadas.
Abstract: The computerized learning environments are making a revolution in distance education (DE) and demanding new communication abilities and new ways to evaluate knowledge acquisition. Considering the inquiry of some authors regarding the efficiency of current evaluation methods, based on subjectivity and/or linear metrics, a distinct evaluation method for discussion forums is presented, based on nonlinear dynamical systems theory. The results presented a positive correlation between non-linear metric and knowledge construction, which was not observed when using linear metrics.
Abstract: The computerized learning environments are making a revolution in distance education (DE) and demanding new communication abilities and new ways to evaluate knowledge acquisition. Considering the inquiry of some authors regarding the efficiency of current evaluation methods, based on subjectivity and/or linear metrics, a distinct evaluation method for discussion forums is presented, based on nonlinear dynamical systems theory. The results presented a positive correlation between non-linear metric and knowledge construction, which was not observed when using linear metrics.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2005.329-339