Capturando experiência docente para guiar o processo de design instrucional colaborativo e contínuo
Resumo
Resumo: Compartilhamento de conhecimento e, mais recentemente, criação do conhecimento têm sido endereçados pela comunidade de Gestão do Co- nhecimento como questões essenciais para a competitividade em organiza- ções. Consideramos as Instituições de Ensino Superior como organizações inseridas nesse cenário, uma vez que a criação/disseminação do conheci- mento é aí um compromisso central. No presente artigo, introduzimos nossos primeiros esforços na definição de um ambiente computacional que permita do- centes aperfeiçoarem continuamente Materiais Instrucionais, progressivamente associando-os a experiências individuais, de sucesso ou insucesso, e, sobretudo, aquilo que foi superado/alcançado por meio da colaboração com colegas.
Abstract: Knowledge sharing and, more recently, knowledge creation have been addressed by the Knowledge Management community as crucial issues toward competitive advantage in marketplace for organizations. We see high-level edu- cation institutions as organizations included in this scenario, being knowledge dissemination/creation a major concern. In this paper, we introduce our first effortsto achieve a computational environment allowing Teachers to continu- ously improve Instructional Material by progressively assigning to it individual successful/unsuccessful experience and, overall, those overcomings achieved by collaboration with colleagues.
Abstract: Knowledge sharing and, more recently, knowledge creation have been addressed by the Knowledge Management community as crucial issues toward competitive advantage in marketplace for organizations. We see high-level edu- cation institutions as organizations included in this scenario, being knowledge dissemination/creation a major concern. In this paper, we introduce our first effortsto achieve a computational environment allowing Teachers to continu- ously improve Instructional Material by progressively assigning to it individual successful/unsuccessful experience and, overall, those overcomings achieved by collaboration with colleagues.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2005.136-146