Ambientes Computacionais Orientados a Agentes para apoio à Aprendizagem Baseada em Simulação
Resumo
Resumo: O uso da simulação vem se tornando uma alternativa para ajudar a compreender os fenômenos de nosso universo, sendo particularmente útil na exploração de sistemas complexos. Uma das vertentes da simulação atualmente em destaque é aquela que busca modelar o mundo através das interações dos vários agentes que o povoam. Ambientes de simulação se constituem hoje em uma importante ferramenta de apoio à aprendizagem. Neste artigo, apresentamos os principais conceitos desta abordagem e o uso pedagógico da simulação bem como destacamos o NetLogo, como um ambiente de apoio à aprendizagem baseada em simulação.
Abstract: The use of simulation has become an alternative for helping the understanding of our universe phenomena being particularly useful in the exploration of complex systems. Nowadays, one of the simulation domains to be highlighted is the one that aims at modeling the world through the interaction of the different dwelling agents. Simulation environments make up an important tool in supporting learning. In this article, the main learning concepts of this approach and the pedagogic use of the simulation as well as highlight NetLogo, as a support environment the learning based on simulation.
Abstract: The use of simulation has become an alternative for helping the understanding of our universe phenomena being particularly useful in the exploration of complex systems. Nowadays, one of the simulation domains to be highlighted is the one that aims at modeling the world through the interaction of the different dwelling agents. Simulation environments make up an important tool in supporting learning. In this article, the main learning concepts of this approach and the pedagogic use of the simulation as well as highlight NetLogo, as a support environment the learning based on simulation.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2005.52-62