Linguagem de Padrões para Apoiar o Projeto de Material Instrucional para e-learning
Resumo
Resumo: Projetar material instrucional para Web é uma tarefa difícil para professores com pouca experiência em pedagogia e projeto instrucional Web. Padrões surgiram como uma forma de capturar conhecimento de projeto em um contexto e apresentar soluções para os projetistas. Neste trabalho apresenta-se uma Linguagem de Padrões com objetivo de apoiar professores durante o projeto de material instrucional para sistema de e-learning e discute-se o processo de identificação e formalização de padrões durante a condução de dois estudos de caso, nos quais foi aplicado um conjunto de Estratégias Cognitivas com o objetivo de melhor organizar o conteúdo na interface visualizada pelo aluno, facilitando a sua interação e, conseqüentemente, facilitando o seu processo de aprendizagem.
Abstract: Designing instrucional material for Web is a difficult task for teachers who lack experience in pedagogy and Web-based instrucional desing. Patterns have emerged as a means to capture design knowledge in a context and present solutions to designers. This work presents a Pattern Language aimming at supporting design instrucional material for e-learning systems ans discusses the pattern's identification and pattern's formalization process throughout the conduction of two case studies, where it was applied a set o cognitive Strategies objecting better organize the displayed content seen by the student, taking aim at facilitating his/her interaction with the material's interface and, consequently to facilitate the knowledge process.
Abstract: Designing instrucional material for Web is a difficult task for teachers who lack experience in pedagogy and Web-based instrucional desing. Patterns have emerged as a means to capture design knowledge in a context and present solutions to designers. This work presents a Pattern Language aimming at supporting design instrucional material for e-learning systems ans discusses the pattern's identification and pattern's formalization process throughout the conduction of two case studies, where it was applied a set o cognitive Strategies objecting better organize the displayed content seen by the student, taking aim at facilitating his/her interaction with the material's interface and, consequently to facilitate the knowledge process.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2005.12-22