PORTAL EDUMUSICAL: Telemática aplicada à Educação Musical
Resumo
Resumo: No Brasil, a educação Musical no Ensino Básico é pouco explorado devido à falta de instrumentos musicais, e professores capacitados na área. Mas, a música, recomendada como uma das áreas de artes a serem trabalhadas na escola (LDB 9.394 de 1996), é parte integrante da formação humana e, muitas escolas públicas e particulares brasileiras dispõem de um laboratório de informática com computadores multimídia e acesso a Internet. Este artigo apresenta o Portal EduMusical desenvolvido pelo NATE, Núcleo de Aprendizagem Trabalho e Entretenimento do Laboratório de Sistemas Integráveis da Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, com o apoio da Coordenadoria de Programas Educacionais da Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo e do CNPq. O Portal EduMusical é um ambiente multimídia e interativo, onde usuários, sejam eles alunos, professores ou visitantes, encontram aplicativos para a aprendizagem musical, tais como jogos de apreciação musical, reconhecimento de timbres, reconhecimento de notas musicais, entre outros. O Portal EduMusical tem ainda meios de interação entre usuários distribuiídos, que possibilitam diversas formas de comunicação entre alunos, professores, especialistas em educação musical e a equipe de desenvolvimento, criando uma comunidade de usuários que se comunicam por meio das interfaces do Portal. A primeira versão do Portal EduMusical está disponível e seu acesso é livre, mediante um pequeno cadastro.
Abstract: In Brazil, Music Education is rarely explored because of the lack of music instruments, and teachers specialized in the area. Vevertheless, music is an important part of the education, the government recommends that schools include music as part of the curriculum, and most public and private schools have computer labs with multimedia tools and Internet access. This paper presents the Portal EduMusical developed by the NATE, Núcleo de Aprendizagem trabalho e Entretenimento do Laboratório de Sistemas Integráveis da Escola Politécnica, a research group based at the University of São Paulo, and counts on the support of the São Paulo State Symphony Orquestra and the CNPq. Tne portal EduMusical is a multimedia interactive enviroment, where users, students, teachers or guests, find computer programs for music education, such as music appreciation games, timbre recognition, music recognition, among many others. The Portal EduMusical includes also interaction tools that allow distributed, such as students, teachers, music education specialists and the development team to communicate in different ways, creating a community of users that interact using the different Portal interfaces. The first version of the Portal EduMusical is already available on the Web and can be used freely after filling a small form.
Abstract: In Brazil, Music Education is rarely explored because of the lack of music instruments, and teachers specialized in the area. Vevertheless, music is an important part of the education, the government recommends that schools include music as part of the curriculum, and most public and private schools have computer labs with multimedia tools and Internet access. This paper presents the Portal EduMusical developed by the NATE, Núcleo de Aprendizagem trabalho e Entretenimento do Laboratório de Sistemas Integráveis da Escola Politécnica, a research group based at the University of São Paulo, and counts on the support of the São Paulo State Symphony Orquestra and the CNPq. Tne portal EduMusical is a multimedia interactive enviroment, where users, students, teachers or guests, find computer programs for music education, such as music appreciation games, timbre recognition, music recognition, among many others. The Portal EduMusical includes also interaction tools that allow distributed, such as students, teachers, music education specialists and the development team to communicate in different ways, creating a community of users that interact using the different Portal interfaces. The first version of the Portal EduMusical is already available on the Web and can be used freely after filling a small form.
Texto completo:
PDFDOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2004.497-506